Øjnene afslører nerveskader hos patienter med type 1-diabetes

OCT-skanning af øjnene hos patienter med type 1-diabetes kan bruges som indikator for systemiske nerveskader, viser et tværfagligt studie fra Aalborg.

Det nye studie er publiceret i Translational Vision Science & Technology og har inkluderet 38 personer med type 1-diabetes og polyneuropati. Studiet viser, at tykkelsen på nervelaget i øjets nethinde fungerer som en indikator for, om der er fare for systemisk nervedegeneration.

Henrik Vorum er professor og ledende overlæge på Øjenafdelingen, Aalborg Universitetshospital og seniorforfatter på det aktuelle studie.

”En OCT-scanning er en non-invasiv undersøgelse, der foretages på daglig bais hos alle øjenlæger. Med den nye viden, kan øjenlægen give en vigtig feedback til patientens egen læge på, at patienten kan være ved at udvikler skader på centralnervesystemet, længe inden patienten selv eller egen læge kan opdage dem og dermed kan der sættes ind med forbyggende tiltag,”

Professoren fortsætter:

”Vi ved fra tidligere studier, at henfald af nerver i øjets nethinde er forbundet med det, vi kalder perifer neuropati, der kan vise sig som føleforstyrrelser i hænder og fødder. Det bekræfter vores studie, men det nye er, at man nu også bruge nervelagets tykkelse som en indikator for systemisk nervenedbrydning, altså skader på de nerver, der styrer de indre funktioner ved hjertet og i hjernen.”

Omkring halvdelen af alle patienter med diabetes udvikler nerveskader som følge af deres sygdom. For at kunne sætte ind med forebyggende tiltag, er det afgørende, at skaderne opdages så tidligt som muligt, siger studiets førsteforfatter, professor Christina Brock fra Afdeling for Medicinske Mave- og Tarmsygdomme på Aalborg Universitetshospital i en pressemeddelelse.

Neuropati kan måske opspores tidligere

Forudgående studier har vist, at et henfald af nerver i øjets nethinde er forbundet med perifer neuropati, der kan vise sig som føleforstyrrelser i hænder og fødder.

”Det bekræfter vores studie, men det nye er, at vi nu også kan bruge nervelagets tykkelse som en indikator for systemisk nerve-nedbrydning, altså skader på de nerver, der styrer de indre funktioner som hjertet og hjernen,” siger Christina Brock.

Hun udlægger perspektivet således:

”Med skanninger, som allerede findes, har vi nu mulighed for at få et billede af hjernens sundhedstilstand og vurdere patienternes risiko for at udvikle systemiske nerveskader. Det er interessant, ikke mindst fordi vi i dag ikke ved, hvorfor nogle diabetespatienter er mere disponible for at udvikle nerveskader end andre.”

I studiet har forskerne fundet, at tykkelsen på nervelaget mindskes allerede inden, man opfanger de små udposninger, blødninger eller forkalkninger af blodkar i øjet, som normalt er en indikator for begyndende diabetisk øjensygdom eller nyreskader. Derfor er håbet, at OCT-skanninger kan bruges til at afsløre disse sygdomme på et langt tidligere stadie, end det er muligt i dag:

”Det er en hypotese, vi har brug for at udfordre nærmere i større studier, som inddrager flere patienter med både type 1 og type 2-diabetes,” siger Christina Brock.

Professor, øjenlæge Henrik Vorum ser perspektiver både for sit eget fag og en række af sine kolleger i andre specialer:

”Som øjenlæger foretager vi dagligt OCT-skanninger på vores diabetespatienter for at se, om der er tegn på diabetisk øjensygdom, der i værste fald kan føre til blindhed. Resultaterne fra dette her studie kan hjælpe øjenlægen med at udpege patienter med stor risiko for at udvikle nerveskader, patienter vi skal holde særligt øje med. Derudover kan vores kolleger med speciale indenfor endokrinologi, nefrologi og neurologi drage nytte af resultaterne og give en mere personlig medicinsk rådgivning og behandling af patienterne,” vurderer professoren.

Foruden Øjenafdelingen på Aalborg Universitetshospital er projektet gennemført i samarbejde med den engelske virksomhed Miltons, Steno Diabetes Center Nordjylland samt professor Per Hellström fra Uppsala Universitet.