Verdens første øjentransplantation er gennemført i USA

Kirurger fra New York City har transplanteret et øje på en 46-årig. Operationen er gået godt. Der er ingen tegn på, at vævet bliver afstødt, men øjet kan ikke bruges til at se.

Et team bestående af 40 personer foretog 27. maj den 21 timer lange øjentransplantation. To operationsstuer var i spil samtidig, så øjet og en del af ansigtet fra den hjernedøde donor, så hurtigt som muligt kunne bruges til at rekonstruere den 46-åriges ansigt.

”Blot det faktum, at den første kendte transplantation af et helt øje og et stykke af donors ansigt er lykkedes, er en kæmpe bedrift, som mange har troet ikke ville være mulig. Vi har taget et stort skridt fremad og banet vejen for det næste kapitel, som handler om at genoprette synet”, siger kirurgen Eduardo D. Rodriguez fra hospitalet NYU Langone Health i New York i en pressemeddelelse.

Da patienten fik fjernet sit øje på grund af store smerter efter en arbejdsulykke, valgte kirurgerne at klippe synsnerven over så tæt på øjeæblet som muligt for at bevare mest mulig nervelængde.Det var med til at bane vejen for, at en rekonstruktion kunne komme på tale.

Dansk ekspert anbefaler et glasøje indtil videre

På Rigshospitalet i Glostrup transplanterer øjenlæger allerede 600 hornhinder årligt for udvalgte sygdomme. Afdelingslæge Adam Elias Brøndsted fra Afsnit for Hornhindesygdomme har også taget notits af det amerikanske gennembrud.

”Det en utrolig medicinsk og ikke mindst kirurgisk bedrift, da øjet er et kompliceret organ, som er svært at transplantere. Det er dog alt for tidligt at sige, om det er risikoen værd, når man af kosmetiske hensyn blot kan få lavet et glasøje,” siger han.

”Et glasøje har vi gode erfaringer med. Det er naturligvis noget helt andet, hvis der kommer syn på øjet, men mit konservative bud er nok, at det kommer ikke til at ske. Hvis det var min egen mor, der blev tilbudt den her operation, så havde jeg frarådet det, og anbefalet et glasøje i stedet.”