Øjenforeningen opfordrer danskerne til at teste synet hvert år
Øjenforeningen lancerer i oktober 2023 en landsdækkende oplysningskampagne, der skal få alle danskere til at teste synet mindst én gang om året.
Oplysningskampagnen løber fra oktober i år til uge 4 i 2024, og den har navnet 'Danmark tester synet'. Kampagnen kan ses på sociale medier, i medierne og rundt omkring i landet ved fysiske events. Øjenforeningen vil i løbet af kampagnen dele viden om synet, synsproblemer og øjensygdomme, ligesom foreningen inviterer til samfundsdebat om danskernes øjensundhed og opfordrer til, at alle danskere tester synet mindst én gang om året.
”Vi har i en befolkningsundersøgelse spurgt ind til, hvor ofte danskerne tester deres syn og hele 48 procent svarer hvert andet eller tredje år eller sjældnere, og det er slet ikke ofte nok”, udtaler direktør i Øjenforeningen Marijke Vittrup i en pressemeddelelse.
Hun fortsætter:
”Danmark tester synet skal gøre danskerne opmærksomme på, at synet ikke er noget, vi kan tage for givet. Vi spurgte også ind til, hvilken sans danskerne er mest bange for at miste, og hele 59 procent svarede, at synssansen er den sans, de er mest bange for at miste. At så mange er bange for at miste synssansen, harmonerer jo ikke supergodt med, at vi tester synet så sjældent.”
Danmark tester synet-kampagnen har specielt fokus på børn og unge, da synsproblemer i den aldersgruppe rammer dem hårdt både socialt og fagligt, lyder det også fra Øjenforeningen.
Kampagnen er gjort mulig med støtte fra blandt andre sygeforsikringen ”danmark”.